«Hi ha quelcom de terrible en la realitat i ningú no m’ho diu», exclama de sobte Giuliana a El desierto rojo, la pel·lícula que Michelangelo Antonioni va dirigir el 1966, avui considerada una de les seves obres mestres. Giuliana està casada amb un enginyer químic addicte a la feina i se sent atreta per un dels seus col·legues, que visita el seu marit per qüestions laborals. Però això no és el més important, perquè aquesta mestressa de casa més aviat convencional, que es dedica a criar el seu fill de poca edat en una ciutat industrial del nord de la Itàlia desenvolupista, és també algú que mira i no hi veu, que se sent del tot aliena a l’univers circumdant. Es podria atribuir aquest desajust a la incipient societat hipertecnificada que neix en aquells moments, a un estrany incident del seu passat o al seu entorn anodí i gris, però hi ha alguna cosa més.

Giuliana ha perdut tots els seus vincles amb el món que l’envolta, ni tan sols és capaç de reconèixer-ho, presa d’una angoixa inexplicable. I, per si no fos prou, Giuliana –ja és hora de dir-ho– està interpretada per Monica Vitti, en aquells dies no solament la musa d’Antonioni, sinó també la seva companya sentimental, la qual cosa pot ser que expliqui la seva identificació íntima amb el paper: l’estranya barreja de sensualitat i distància que caracteritza la seva interpretació ha quedat com una icona indiscutible de l’època, com una marca d’una desorientació existencial de la qual continua sent un emblema inoblidable.

Durant els anys 50, Vitti havia irromput en el món del cinema interpretant alguns papers secundaris sense gaire substància, per la qual cosa semblava destinada a convertir-se en una actriu de repartiment més, com tantes altres de les que pul·lulaven per les pel·lícules italianes de l’època. El 1959, no obstant això, Antonioni es va creuar en el seu camí i li va oferir el paper protagonista de La aventura, una pel·lícula que faria època per molts motius. Presentada al Festival de Cannes, va ser esbroncada i humiliada pel públic assistent, fet que va provocar que Vitti abandonés la projecció desfeta en llàgrimes.

Tot i que es va estrenar després sota el pes d’aquest descrèdit, la crítica especialitzada va reaccionar en sentit contrari i la va considerar una obra mestra, el naixement d’un «nou cinema». I una mica d’això sí que té, sens dubte. Vitti dona vida a una jove que, de vacances amb una amiga i la seva parella en una illa italiana, roman indiferent davant de la desaparició de l’amiga. És més, en comptes de buscar-la o lamentar-se, iniciarà una «aventura» amorosa amb la seva parella i junts es llançaran a una fugida cap endavant que no els portarà enlloc.

 

Per llegir l'article complet fes una prova gratuïta de 15 dies o fes una subscripció de pagament. Accedeix si ja ets subscriptor.